Online reserveren

online reserveren

Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel klanten je verloren hebt omdat online reserveren van jouw diensten niet mogelijk is? Tegenwoordig wil iedereen altijd en overal zijn afspraken zelf kunnen maken en beheren.

Voor veel mensen is het zelfs een enorme drempel als zij telefonisch contact moeten nemen om een afspraak te maken. Telefonisch afspraken maken is dan ook nog eens een enorm tijdrovend om zowel jouw maar ook de agenda van je klant op elkaar te laten afstemmen.

Je verliest bovendien ook nog tijd omdat je steeds al je werk moet neerleggen zodat jij je telefoon kan opnemen of mail. Bovendien is je afspraken formulier op je website 24/24 en dit 7/7 bereikbaar voor je klanten.

Online reserveren
Online reserveren kan eenvoudig door je klanten in hun vertrouwde omgeving.

Wat is een systeem om online reserveren mogelijk te maken?

Een online boekingssysteem is software waarmee een potentiële klant rechtstreeks via je website een service, activiteit of dienst kan boeken en zelfs betalen als je dat zou willen. Dat betekent dat vanaf het moment dat een klant besluit dat hij bij je wil boeken, tot het kiezen van een tijdstip en het al dan niet op voorhand betalen voor de boeking, alles online wordt afgehandeld. 

Door online reserveren mogelijk te maken wordt de werklast van jouw en eventueel je personeel aanzienlijk verminderd. Bovendien wordt de kans op dubbele boekingen weggenomen.

Kortweg, een systeem om online reserveringen te ontvangen is een soort software die je kan gebruiken voor het beheren van je reserveringen. Online reserveringen stellen kappers, schoonheidssalons en andere ondernemers in staat om online boekingen te accepteren maar ook hun telefonische en persoonlijke boekingen beter te beheren. Buiten het online reserveren kan een online reservatiessysteem veel meer.

Met het geavanceerde systeem van Fairwebdesign kunnen je klanten op elk toestel online boeken, dit dus zowel op desktop maar ook op de smartphone. Hierdoor bereik je elke internet gebruiker en wordt het potentieel voor boekingen voor je onderneming aanzienlijk vergroot.

Het doel van dit artikel is om je te helpen online reserveren een beetje beter te begrijpen, hoe online reservaties je onderneming kunnen helpen en hoe je overtuigd geraakt dat het ook voor jouw onderneming een meerwaarde is.

online reserveren - smartphone
Online reserveren kan met elk toestel.

Waarom online reserveren mogelijk maken voor je klanten?

We leven nu in een wereld waarin praktisch alles onafscheidelijk is van het internet, ook jouw onderneming. Het is cruciaal dat elke onderneming, ongeacht tot welke sector deze ook hoort, een herkenbare online aanwezigheid heeft. 

De moderne technologie helpt ondernemingen niet alleen om online gevonden te worden, door het mogelijk maken van online reserveren op hun website helpt het hen ook om een website bezoek gemakkelijk om te zetten in geld.

Er zijn verschillende redenen waarom je in ieder geval zou moeten overwegen om online reserveringen mogelijk te maken.

Het verhoogt het aantal reservaties

Je online reserveringssysteem is gewoon de perfecte werknemer. Ze zijn 24/7 actief om boekingen te accepteren zodat je klanten niet moeten wachten tot de volgende dag en dit omdat jij online reserveren mogelijk maakt. Door het online reserveren hebben je klanten het gemak om te boeken of reserveren wanneer het hen het beste uitkomt en jij verzamelt de boekingen zelfs terwijl je slaapt.

Het bespaart tijd.

Je reserveringssysteem geeft je meer tijd voor andere taken omdat je je minder moet bezig houden met het aannemen van reservaties. Zodra je klanten online reserveren moet jij je klanten niet meer bellen of mailen om hun te herinneren aan de afspraak. Al deze taken worden uitgevoerd door het boekingssysteem van Fairwebdesign zodat jij en eventueel je personeel zich kunnen concentreren op de service naar je klanten.

Het verhoogt de efficiëntie van je onderneming

Je klanten verwachten tegenwoordig onmiddellijke bevestiging en online reserveren kan je hierbij helpen. Je vermindert het aantal onderbrekingen van je dagelijkse bezigheden en hoeft nooit “een momentje” te zeggen tegen je klanten, zowel aan degene aan wie je op dat moment service verleent maar ook de klant die wacht tot je terug aan de lijn komt.

Locatie en tijd zijn geen problemen. Door de virtuele opzet hoef je niet op onheilige uren op te staan om boekingsoproepen van potentiële klanten aan te nemen. Terwijl je ervan droomt de beste ondernemer te zijn, zijn je klanten bezig je site te vinden, door de inhoud te bladeren en uiteindelijk je diensten te boeken ongeacht waar ze zich ook bevinden.

Consumenten zoeken online naar websites en ondernemingen die online reserveren mogelijk maken. Niet enkel omdat het gemakkelijk is, maar ook omdat ze er enorm veel tijd mee winnen. Ze kunnen rustig je onderneming en diensten leren kennen en uiteindelijk een reservatie maken zonder lastig gevallen te worden door een opdringerige vertegenwoordiger.

Het geeft een beter zicht op je onderneming.

Een reserveringssysteem houdt niet enkel elke reservering bij, maar ook alle details die daar bij horen. Dit betekent dat je de rapporten kan gebruiken om erachter te komen aan wat voor soort boekingen je het meeste geld verdient, een beter begrip krijgen van je “typische klant” en real-time inzicht krijgen in je cashflow. Alle tools en informatie die je nodig hebt om je onderneming te laten groeien, liggen voor het oprapen.

Het geeft je een stapje voorsprong op de concurrentie.

Er is een groot aantal van je concurrenten die een website hebben, maar slechts een paar hebben de mogelijkheid om online reserveren mogelijk te maken. Door een online reserveringssysteem aan te  bieden aan je klanten, heb je een stap voor en ga je de balans in je voordeel laten kantelen omdat potentiële klanten je website ook vergelijken met die van je concurrenten.

Pedicure Ket

Door mijn klanten de mogelijkheid te geven op online reserveren heb ik al heel wat nieuwe klanten gewonnen. Bovendien win ik tijd omdat ik niet steeds opnieuw de telefoon moet opnemen. Op elk tijdstip ontvang ik nieuwe reserveringen.

Conclusie: moet je online reserveren mogelijk maken?

Hou er rekening mee dat bij elk boekingssysteem er een leercurve hoort. Maar zelfs de beste aanbieder zou je alle ondersteuning moeten bieden die je nodig hebt om aan de slag te gaan, bij Fairwebdesign krijg je toegang tot ons online klantenportaal waar je alle handleidingen vindt.

Online boekingssystemen verhogen allerlei mogelijkheden voor allerlei soorten ondernemingen. Tegenwoordig zijn online systemen veiliger, gemakkelijker en goedkoper dan ooit voor ondernemingen.

Zorg er wel voor dat je steeds professionaliteit uitstraalt. Je vindt tegenwoordig immers ook gratis systemen, hou echter rekening met de beperkte mogelijkheden maar ook dat je ze niet kan integreren in je eigen website. Bovendien bevatten deze gratis systemen ook dikwijls externe branding of reclame van andere aanbieders waardoor je goedkoop en onprofessioneel overkomt en het weleens een averechts effect kan hebben.

Meer dan ooit zijn we met zijn allen online om informatie te vinden maar ook om te shoppen. Klanten vinden het tegenwoordig dus ook evident dat ze online kunnen reserveren als ze een website bezoeken. Dus eigenlijk zou de vraag moeten zijn: “Waarom zou je online reserveren niet mogelijk maken?”

Kom vandaag nog meer te weten over alle mogelijkheden voor jouw website.