Hoger scoren in Google

hoger scoren in Google

Wat sommigen ook beweren, hoger scoren in Google doe je niet door zomaar op een knop te duwen of door bepaalde instellingen op je website. Er komt wel heel wat meer bij kijken en ook jij als website eigenaar zal aan de slag moeten.

Één van de meest gestelde vragen bij SEO (Search Engine Optimalisation – zoekmachineoptimalisatie) is: hoe hoger scoren in Google? Hoger scoren in Google is een beetje als je weg zoeken in een doolhof. Het is soms moeilijk te begrijpen wat werkt en waarom bepaalde websites omhoog of omlaag gaan in de resultaten.

Laten we dus ingaan op de vraag van één miljoen en je alvast de basis meegeven hoe hoger scoren in Google mogelijk is, want er komt veel meer bij kijken dan wat de bezoekers van je website te zien krijgen.

Welke SEO factoren zijn belangrijk?

Hoe Google beslist wie hoog scoort hangt allemaal af van de geleverde kwaliteit van je website. Google wil immers dat hun gebruikers geholpen worden en met een kwalitatieve website kan je dus hoger scoren in Google.

Er zijn meer dan 200 factoren die gebruikt worden in het algoritme van Google en die van belang zijn om hoger te scoren in Google. Sommige factoren hebben een bewezen resultaat terwijl andere factoren speculaties zijn, want Google gaat natuurlijk niet elk aspect van zijn algoritme bekendmaken. Wat nog meer is, niet elke factor is van even groot belang, sommige factoren hebben een grotere impact dan anderen.

Enkele van de belangrijkste rangschikkingsfactoren zijn:

  • HTTPS – of SSL-geactiveerde domeinen zetten een gecodeerd kanaal op tussen je website en je bezoeker. Fairwebdesign zorgt standaard dat je website SSL geactiveerd is.
  • Site structuur – Het hebben van een website die is gebouwd om Google-botvriendelijk te zijn, is een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat al je inhoud wordt geïndexeerd. Ook Fairwebdesign helpt je hier bij.
  • Links / vermeldingen – Contextuele links van verschillende website, en dan voornamelijk gerespecteerde websites in dezelfde niche, zorgen ervoor zorgen dat je website beter scoort.
  • Paginasnelheid – Google laat graag sites zien die snel zijn en een geweldige gebruikerservaring Een deel van deze ervaring bestaat uit het snel laten van je pagina’s. Hier zorgt Fairwebdesign voor.
  • MetaData – Het hebben van de juiste pagina titels, paginabeschrijvingen en schema-opmaak is een belangrijke manier om je inhoud opgemerkt en gerangschikt te krijgen. Dit is allemaal eenvoudig in te stellen met de SEO tool van Fairwebdesign.
  • Schema: schemagegevens, ook wel ‘gestructureerde gegevens’ genoemd, helpen Googlebot snel te beoordelen waar je site over gaat en of deze relevant is. Ook dit stelt Fairwebdesign standaard in.
  • Interne links – De ene pagina die naar de andere op je website verwijst, laat zien hoe belangrijk die webpagina is in relatie tot een andere.
  • Mobiele optimalisatie – Google straft websites die niet mobielvriendelijk zijn. Je website van Fairwebdesign is steeds geoptimaliseerd voor elk toestel.
 

Dit lijkt allemaal veel informatie om te slikken, je moet je echter geen zorgen maken. Het komt eigenlijk maar neer op twee basisprincipes:

  1. Geweldige inhoud schrijven die de bezoekers van je website helpt;
  2. Betrouwbare bronnen hebben die naar de inhoud van je website linken.
 

In het kort

Als de inhoud van je website ervoor zorgt dat het “de problemen” van je bezoekers oplost, dan stijgen je kansen op hoger scoren in Google. Langs de andere kant heb je ook het probleem dat een hoge score in Google moeilijk is als je bezoekers moeite hebben om in je inhoud te zoeken naar een oplossing voor hun “probleem”.

Het is dus een doorlopende opdracht om hoger scoren in Google mogelijk te maken voor je website.

hoger scoren in google
De ijsbergtheorie: bij SEO komt wel heel wat meer kijken dan je bezoekers te zien krijgen.

Wat je allemaal zelf kan en moet doen voor hoger scoren in Google

Het is boven al gezegd, er bestaat geen aan en uit knop voor Google, hoger scoren in Google is een doorlopende taak. Geloof zeker niet als men je zoekmachine of SEO optimalisatie aanbiedt, je zal zelf ook aan de slag moeten als jij je website hoger willen ranken.

Tip 1: zoek het juiste keyword.

Dit is iets waar je steeds bij start voor het schrijven van je pagina, artikel of blogpost. Je keyword is zeer belangrijk om hoger scoren in google mogelijk te maken.

Wat is een keyword?

Een keyword is de belangrijkste term van je pagina, dit is eigenlijk het zoekwoord waarmee de gebruikers van Google je vinden. Je keyword is eigenlijk gelijk aan de zoekopdracht die je potentiële bezoekers ingeven in Google. Door het juiste keyword en de juiste tekst op je pagina of artikel, ga je bezoekers lokken en meer bezoekers zijn belangrijk voor het hoger scoren in Google.

Plaats je in het hoofd van een mogelijke bezoeker van je website en kijk hoe deze een zoekopdracht zou ingeven op Google die naar jouw website leidt.

Algemeen wordt aangenomen dat je voor elk keyword 1 pagina of artikel schrijft. Bijvoorbeeld: als auto handelaar schrijf je een artikel over rode auto’s en een artikel over blauwe auto’s. Waarin voor het eerste artikel ‘rode auto’ het keyword is en voor het tweede artikel ‘blauwe auto’ het keyword is.

Als jij dus een interessante zoekopdracht hebt waarop jij gevonden wilt worden, moet je zorgen dat je voor elke zoekopdracht of keyword een pagina of artikel aanmaakt.

Kies het juiste keyword.

Ga niet over één nacht ijs met het kiezen van je keyword. Gelukkig bestaan er tools om je keyword te bepalen. In het klantenportaal vind je ook een uitgebreide video hoe je je keyword voor je pagina’s het beste kan bepalen.

Dus als jij een interessante zoekopdracht hebt waarop jij gevonden wilt worden moet je zorgen dat je voor elke zoekopdracht of keyword een pagina aanmaakt.

Hoe het keyword gebruiken?

Als je je keyword bepaald hebt moet je het uiteraard ook gebruiken. De in je website ingebouwde SEO tool helpt je eenvoudig je teksten, berichten en artikels schrijven of aanpassen aan je zoekwoord. De tool geeft je advies over hoe je je inhoud aanpast aan het gekozen keyword.

Tip 2: schrijf een goede paginatitel

De paginatitel is het wat gebruikers van Google te zien krijgen in de zoekresultaten, deze is zeker van enorm belang als hoger scoren in Google je doelstelling is. Zorg dat je hier je keyword in opneemt en een krachtige uitnodiging, zodat mensen geneigd zijn om te klikken op jouw website.

In de tool die Fairwebdesign in je website steekt kan je voor elke pagina of artikel de titel instellen naar keuze. Ook vind je in het klantenportaal extra tips over het schrijven van een goede paginatitel.

In de tool op je website kan je zelfs kiezen welke titel er verschijnt op verschillende sociale media als die pagina gedeeld wordt. Het kan immers zijn dat je voor Google en bijvoorbeeld Facebook een andere titel wenst in te stellen. Ook je paginatitel gaat potentiële bezoekers triggeren om je website te bezoeken en veel bezoekers helpen je hoger scoren in Google.

Tip 3: zorg voor een geweldige “meta” omschrijving

Dit is de inleidende tekst die gebruikers van Google te zien krijgen onder de paginatitel. Ook deze omschrijving kan je eenvoudig aanpassen met de SEO tool en kan je per pagina en artikel instellen, niet enkel voor Google maar ook voor Facebook. Als je meta omschrijving meer mensen naar je website lokt ga je automatisch hoger scoren in Google want Google denkt dat je website interessant is voor haar gebruikers.

Tip 4: zorg voor voldoende woorden

Het was boven al reeds gezegd, één van de belangrijkste factoren is de kwaliteit van de pagina. Je mag nog alle trucen van de foor bovenhalen, als je niet zorgt dat de inhoud van je pagina interessant is, is hoger scoren in Google behoorlijk moeilijk.

Er is nergens een minimumlengte gedefinieerd maar je zorgt toch best voor een lengte van minimaal 600 woorden. Hier telt trouwens ook hoe meer hoe beter. Hoe hoger de concurrentie voor je zoekwoord is, des te meer woorden je best opneemt op je pagina of in je artikel.

Je kan je tekst eerst schrijven in een tekstverwerker die het aantal woorden telt, maar ook de ingebouwde tool berekent het aantal gebruikte woorden.

Hou er wel rekening mee dat het belangrijk is dat de inhoud van je pagina of je artikel ook interessant en relevant is. Indien je geen interessante inhoud schrijft gaan je lezers sneller wegklikken en zal je in plaats van hoger scoren in Google, dalen in de zoekresultaten.

Langere teksten verdeel je best in verschillende paragrafen van 3 tot 5 regels. Dat maakt het voor de bezoeker van je website aangenamer om te lezen waardoor deze langer op je pagina blijft. Als je dan ook nog zorgt dat je gebruik maakt van subtitels breng je ook nog structuur in je pagina.

SEO tip 5: gebruik titels en subtitels

Één van de belangrijkste onderdelen van je website, waar Google naar kijkt bij het indexeren, is het gebruik van titels. Je titel en subtitels bevatten normaal gezien belangrijke informatie of daar moet je toch voor zorgen.

Deze subtitels (H2/H3/….) zijn ingesteld in je website gemaakt door Fairwebdesign zodat je ze enkel maar hoeft aan te klikken.

SEO tip 6: Gebruik je zoekterm doorheen de tekst

Zorg ervoor dat je zoekterm een aantal keer voorkomt in de tekst van je pagina. Algemeen wordt aangeraden om een keyword dichtheid na te streven die tussen 1 en 2% ligt. Gebruik je zoekterm (keyword) zeker ook in de eerste alinea van je tekst.

Onze ingebouwde tool meet ook hoeveel keer je de zoekterm hebt gebruikt op je pagina of artikel en verwittigd als je deze te veel (of te weinig) gebruikt.

In het verleden dacht men slim te zijn en de lettertype kleur van de zoekterm dezelfde kleur te geven als de kleur van de pagina achtergrond om zo Google te omzeilen. Google is echter veel slimmer en heeft dit trucje door. Gebruik deze techniek zeker niet! want je zou een straf kunnen oplopen door Google.

SEO tip 7: Schrijf inhoud die je bezoekers willen lezen

Wist je dat het heel makkelijk te achterhalen is wat je bezoekers verwachten bij het invoeren van een bepaalde zoekterm?

Als je inspiratie wil waarover je wil schrijven, analyseer dan volgende gegevens van de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht:

  • Wat doet je concurrent: de eerste 5 à 10 resultaten van een bepaalde zoekopdracht, staan niet per toeval zo hoog. Google plaatst deze resultaten daar met een reden. Ga kijken wat je hier ziet, als bepaalde titels vaak voorkomen dan is het geen slecht idee dat je hier ook over gaat schrijven.
  • Gerelateerde zoekopdrachten: Onder de resultaten van iedere zoekopdracht, telkens onderaan de pagina, geeft Google gerelateerde zoekopdrachten mee. Als hier voor jou relevante keywords tussen zitten, kan je ook voor deze zoektermen een pagina of artikel schrijven.
 

Ga geen teksten kopiëren van een andere website, toch niet als je met je pagina of artikel hoger wil scoren in Google. De gekopieerde tekst is waarschijnlijk al door Google geïndexeerd en zorgt ervoor dat je artikel geen meerwaarde biedt aan de gebruiker van Google, waardoor je ook achteruit geplaatst wordt en jij wil net hoger scoren in Google. Wil je toch teksten gebruiken die je elders gevonden hebt, zorg er dan voor dat je er een goede draai aan geeft, zodat het iets nieuws is voor de gebruikers van Google.

SEO tip 8: Voeg minstens 1 afbeelding toe

Voeg zeker ook steeds een afbeelding toe op je pagina of in je artikel. Vermeld ook je zoekterm in de afbeelding je kan dat bijvoorbeeld doen in de bestandsnaam van de afbeelding.

Daarnaast kan je ook een omschrijving (inclusief je zoekterm!) via de “alt”-tag meegeven. Deze kan je eenvoudig ingeven in je website. Op het klantenportaal vind je een filmpje hoe je dit doet.

SEO tip 9: zorg voor links naar je website.

Dit is een zeer belangrijk aspect voor het hoger scoren in Google. Het is ook niet de gemakkelijkste taak maar als je hoger wil, zal je toch moeten zorgen voor een aantal kwalitatieve links die naar je website linken. Je hebt het niet zelf volledig in de hand en dat maakt het net moeilijk. Je kan uiteraard wel al beginnen om eenvoudig links te plaatsen en doe je via je sociale media.

Fairwebdesign zorgt ook voor enkele social share buttons op je website, op die manier kan je zelf eenvoudig je pagina’s en artikels kan delen op verschillende media en spaar je alvast tijd en vergemakkelijken we het dagelijks werk van hoger scoren in Google.

Je kan ook deelnemen aan online forums. Het is wel belangrijk dat je deelneemt aan de conversatie en dat je website die je deelt ook relevant is binnen die conversatie. Dit vraagt ook enorm veel tijd maar het levert wel weer een link op.

Opgelet koop nooit links!. Je zal op termijn tal van aanbiedingen krijgen van verschillende bedrijven die je vertellen dat ze je hoger kunnen plaats in Google. Je kan hoger scoren in Google in gevaar brengen met deze techniek als Google deze links detecteert.

Ook het ruilen van links is iets waar je voorzichtig mee moet zijn, Google weet immers wat er gebeurt. De kwaliteit van de link is ook enorm belangrijk, als je bijvoorbeeld een autodealer bent is je link op de website van een verdeler van auto-onderdelen belangrijker dan een link op de pagina van de bakker in het dorp of het café dat je regelmatig bezoekt.

SEO tip 11: Denk aan mobiele gebruikers

Tegenwoordig is iedereen altijd en overal op het internet aan het surfen, steeds meer mensen zoeken informatie op via een smartphone of tablet. Google wil elke gebruiker helpen daardoor is het belangrijk dat je website responsief is en dus leesbaar op elk toestel.

Je website bij fairwebdesign is perfect aangepast aan de leesbaarheid op elk toestel waardoor hoger scoren in Google al niet aan een gebrekkige snelheid van je website ligt.

SEO tip 12: De snelheid van je website

Heb je zelf al eens op een zoekopdracht geklikt en lang moeten wachten? Waarschijnlijk heb je toen ook terug geklikt en heb je een andere website bezocht. Hetzelfde geldt voor Google als de laadtijd van de pagina te lang duurt, dan crawled de Google bot ook verder.

Een groot voor hoger scoren in Google met je website wordt geregeld door Fairwebdesign, maar jij zal hier ook aandacht aan moeten besteden, want de inhoud van je website zit bij jou. Zo dien je je foto’s te optimaliseren zodat deze niet te groot zijn. Hoe je dat moet doen zie je ook in het filmpje in het klantenportaal.

Je hebt misschien al eens rondgekeken om zelf je website te maken en dan kom je terecht bij grote spelers zoals WIX, Weebly, jouwweb, … met ingebouwde pagebuilders. Houd er rekening mee dat deze allemaal ook invloed hebben op de snelheid van je website. Bovendien hebben sommigen hun servers op een locatie staan niet in de buurt van de bezoeker van je website. Een website van Fairwebdesign wordt geplaatst op een server in Vlaanderen.

SEO tip 13: Update je teksten en inhoud

Je bent nooit klaar met de optimalisatie voor het hoger scoren in Google. Eigenlijk moet je steeds bezig zijn om je oude content, pagina’s en artikels regelmatig te updaten.

Artikels die al een tijdje geplaatst zijn en niet al te best scoren, kan je aanpassen. Wie weet krijg je soms na een tijdje nieuwe ideeën en dan kan je die toevoegen aan de pagina of het artikel. Het is zelfs mogelijk dat je volledige stukken tekst herschrijft. Op die manier blijf je website up-to-date en dat is een belangrijke factor voor Google.

SEO Tip 14: Geef niet op

Hou vol, wat er ook gebeurt, voor hoger scoren in Google zal je je instelling moeten aanpassen. Of je het nu leuk vindt of niet SEO optimalisatie is een doorlopende taak. Het kan maanden tot meer dan een jaar duren voor je effectief gaat stijgen.

SEO tip 13: Update je teksten en inhoud

Je bent nooit klaar met de optimalisatie voor het hoger scoren in Google. Eigenlijk moet je steeds bezig zijn om je oude content, pagina’s en artikels regelmatig te updaten.

Artikels die al een tijdje geplaatst zijn en niet al te best scoren, kan je aanpassen. Wie weet krijg je soms na een tijdje nieuwe ideeën en dan kan je die toevoegen aan de pagina of het artikel. Het is zelfs mogelijk dat je volledige stukken tekst herschrijft. Op die manier blijf je website up-to-date en dat is een belangrijke factor voor Google.

SEO Tip 14: Geef niet op

Hou vol, wat er ook gebeurt, voor hoger scoren in Google zal je je instelling moeten aanpassen. Of je het nu leuk vindt of niet SEO optimalisatie is een doorlopende taak. Het kan maanden tot meer dan een jaar duren voor je effectief gaat stijgen.

Waar zorgt Fairwebdesign nog voor

De nodige instelling worden uitgevoerd zodat je website geconnecteerd is met Google en jij zelf kan opvolgen hoe je website presteert en wie je bezoekers zijn. Op die manier kan je op elk moment kijken hoe je website presteert en waar je eventueel moet bijsturen.

Van deze evaluatie middelen vind je ook uitgebreide handleidingen in het klantenportaal.

Besluit

Hoger scoren in Google is zeker mogelijk. Fairwebdesign zorgt voor alle basisinstellingen die nodig zijn maar met bovenstaande tips zal je zelf aan de slag willen als hoger scoren in Google het doel is wat je wil bereiken.

Geen paniek, op het klantenportaal van Fairwebdesign vind je nog meer informatie en enkele uitgebreide filmpjes hoe hoger scoren in google met je website en hoe je alles moet instellen.