Heb je nog een website nodig?
Dat vragen veel ondernemers zich nu af. Dankzij de toenemende verfijning van sociale mediaplatforms is het opbouwen van online relaties met potentiële klanten nu eenvoudiger dan ooit tevoren. Er zijn nu meer dan 40 miljoen actieve facebook pagina’s voor kleine ondernemingen op Facebook.
In de afgelopen jaren heeft het sociale platform en bij uitbreiding Facebook Business voortdurend nieuwe upgrades geïntroduceerd om te voorkomen dat gebruikers het platform verlaten. Als je ooit hebt geprobeerd een door Facebook pagina gehoste video te delen met een niet-Facebook-gebruiker, dan heb je dit fenomeen al kunnen ervaring. De video heeft geen “thuis” buiten Facebook, wat betekent dat je vriend, klant of persoon uit je netwerk het sociale netwerk moet bezoeken om hem te bekijken (of hij nu een account heeft of niet).
Het bedrijf geeft nu ook een hoger “organisch gewicht” aan inhoud die op zijn eigen site wordt geconsumeerd, in tegenstelling tot links die gebruikers wegleiden van Facebook. Een video die rechtstreeks naar Facebook wordt geüpload, krijgt bijvoorbeeld een aanzienlijke organische boost via een videolink die vanaf YouTube is geplakt.
En andere platforms volgen Facebook pagina’s. Dus, heb je die website echt nodig?
Facebook pagina versus Website
het klinkt misschien allemaal verleidelijk maar laat je bedrijfswebsite zeker nog niet vallen. Als je (marketing) succes wil hebben in het tijdperk van een Facebook pagina en al die andere verschillende sociale media, dan heb je je website nodig als vangnet voor je facebook pagina.
Het opstarten, optimaliseren en onderhouden van een website voor je onderneming of organisatie is uitermate belangrijk als jij je doelgroep goed wil informeren.
In dit artikel leg ik uit waarom websites niet snel verouderd raken in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt bij het aanmaken van een facebook pagina.
De voordelen van een website
1. Minder concurrentie op een website
De concurrentie op Facebook is hevig, zeker nu meer en meer ondernemingen een facebook pagina aanmaken.
Uit studie blijkt dat het gemiddelde aantal interacties van Facebook posts gemaakt op een Facebook pagina met meer dan 50 procent gedaald is sinds januari 2017 en nog steeds verder daalt.
Simpel gezegd: er wordt nu meer inhoud gemaakt op Facebook dan dat er tijd is om deze te verspreiden. Facebook bekijkt het ook commercieel en vertoont automatisch minder posts waardoor het automatisch meer betaalde advertenties kan verkopen.
Omdat het aantal facebook pagins’s is toegenomen en blijft toenemen, zijn de gebruikers van Facebook ook meer pagina’s gaan leuk vinden. Hoe meer iemand pagina’s leuk vindt en hoe meer vrienden ze hebben des te groter de concurrentie en dus des te kleiner de kans dat jouw facebook pagina getoond wordt.
Vergelijk dat eens met je website? Op je website heb je voor 100% iemands aandacht, ook al is het maar voor een paar seconden. Uiteraard moet je iets ondernemen om bezoekers naar je website te leiden, maar dat is geen onmogelijk werk, en ja zelfs je Facebook pagina kan je daarmee helpen, hoe contradictorisch het ook klinkt.
Het klopt dat bij een website je in het begin een flinke concurrentie hebt op je trefwoorden, maar die concurrentie gaat op termijn afnemen. In tegenstelling tot Facebook, waardoor de grotere bekendheid van Facebook business de concurrentie van je facebook pagina alleen maar zal toenemen.
Wat meer is, Facebook toont niet alleen je posts maar ook die van de concurrentie in de feed van de Facebook gebruikers, ook van je volgers. Als je concurrent wel een website heeft, dan heeft deze alvast een serieuze straat voorsprong, omdat hij de Facebook gebruikers wel meer informatie kan bezorgen via zijn website.
2. Je hebt volledige controle over je website
Jij hebt 100% controle over je merkbeleving. Een goed ontworpen website zal functioneren als een verlengstuk van je visie, waarden en diensten. Het levert je bezoekers niet alleen waardevolle informatie op, maar het helpt hen ook om je uniek concept beter te begrijpen.
Natuurlijk kan je op je Facebook pagina je achtergrondfoto aanpassen. Maar aan het eind van de dag ziet de pagina er nog steeds uit als … Nou, Facebook!
Met zoveel keuzes die tegenwoordig beschikbaar zijn, willen potentiële klanten weten wat je onderscheidt van de concurrentie. Een website is veel bevorderlijker om je verhaal op een duidelijke en boeiende manier te vertellen. Bovendien zal je website niet onderhevig zijn aan de effecten van het steeds veranderende algoritme van Facebook. Vertrouwen op Facebook en je facebook pagina betekent dat je hun servicevoorwaarden volgt, of je dat nu leuk vindt of niet.
3. Jij bent eigenaar van je klantgegevens
Hoewel het maken van inhoud op een Facebook pagina en andere sociale media geweldig is, is het alvast geen vervanging voor het verkrijgen van het e-mailadres van een potentiële klant.
E-mail geeft nog steeds de hoogste ROI (return on investment) voor moderne marketeers en ondernemingen. Als je eenmaal het e-mailadres van iemand hebt, heb je de mogelijkheid om op het juiste moment de juiste marketingboodschap te geven. Waarom denk je dat alle klantenkaarten gelinkt zijn aan een e-mailadres?
Algemeen wordt aangenomen dat je gemiddeld gezien een klant vijf keer persoonlijk moet contacteren alvorens deze enige opbrengst oplevert. E-mail wordt gezien als een persoonlijk contact. En via Facebook ga je je klanten niet rechtstreeks kunnen bereiken, toch niet zonder er voor te betalen.
Hoewel Facebook ideaal is om nieuwe prospects aan te trekken, biedt het niet alles wat je nodig hebt om de verkoopcyclus te voltooien. Idealiter wilt je je Facebook pagina volgers motiveren je website te bezoeken, waar ze zich vervolgens kunnen aanmelden om in contact te blijven.
Je bent niet zeker dat je Facebook pagina getoond wordt in de nieuwsfeeds van je volgers, maar je kan er zeker van zijn dat ze je herkennen als je ze een mailtje stuurt.
Creëer een verleidelijke leadmagneet die hen motiveert om zich aan te melden. Idealiter zou je website moeten fungeren als vangnet voor al je online marketinginspanningen op je Facebook pagina. Gebruik sociale mediakanalen voor het genereren van volgers, maar zorg dat die volgers je website bezoeken en dat je daar hun contactgegevens kan verzamelen.
4. Je komt professioneler over
Door je eigen website kom je nu eenmaal professioneler over. Heb je zelf al eens gekeken hoeveel uitnodigingen je de laatste tijd gekregen hebt voor het leuk vinden van een Facebook pagina? Voor veel mensen eindigt de reis hier ook als je geen extra informatie te bieden hebt.
Hou er ook rekening mee dat de sociale media gebouwd zijn rond Fun, Fun, Fun en dat als mensen echt iets zoeken ze nog steeds de zoekmachines zoals Google gebruiken. Als hij dan geen website hebt dan val je al uit de boot.
Facebook pagina of een website wat is nu het beste? Beide!
Niemand vertrouwt volledig op één platform en dat raad ik ook zeker niet aan. Facebook is zeker ideaal om een publiek op te bouwen want dat is waar je doelpubliek vertoeft. Vervolgens dien je ze naar je website te leiden om ze aan te zetten tot een handeling die jij wenst.
Waar het op neerkomt: je Facebook pagina is geen vervanging voor de kwaliteit die je website oplevert. Gebruikerspersonalisatie en leads verzamelen kan enkel via je eigen website. Hoewel het alleen gebruiken van Facebook geweldig kan werken voor bepaalde ondernemingen is het een vrij ondoelmatige strategie.
Een doorsnee klant zal je dan misschien wel vinden op Facebook, maar tegenwoordig is die doorsnee klant heel wat kritischer geworden en zoekt deze meer informatie voordat hij een beslissing neemt. Je website is daarvoor de ideale oplossing.
Conclusie
Een leuke pagina aanmaken op Facebook business is zeker aangeraden en een meerwaarde voor je onderneming. Maar een volledig alternatief voor je website is het zeker niet.
Een toffe en goed werkende website hoeft zeker niet duur te zijn. Bij Fairwebdesign kan je een betaalbare website laten maken. Bovendien zit er ook de juiste SEO tool in zodat je hoger kan scoren op Google.