Waarom een webshop laten maken?
Misschien ben je klaar om een onderneming of winkel te starten; misschien verkoop je op een marktplaats of via sociale media; of misschien heb je al heel lang een fysieke winkel. Wat je situatie ook is, je wil een webshop laten maken.
Dat je een webshop wil laten maken is geen wonder. Uit alle gegevens blijkt dat online winkelen dagelijks toeneemt en dat dit sinds de Corona crisis nog sneller is toegenomen. Het is niet voor niets dat de webshops als paddenstoelen uit de grond schieten, ook kleinere ondernemers zien de voordelen van een webshop meer en meer in.
Als je een fysieke winkel hebt kan een webshop laten maken een nog groter rendement opleveren. Je klanten kunnen immers op meerdere manieren terecht in je winkel.
Je wil een webshop laten maken en hebt tal van vragen? Onder een opsomming van de meest gestelde vragen.
Is een webshop laten maken eenvoudig?
In vergelijking met het opstarten van een fysieke winkel is een webshop laten maken vrij eenvoudig. De enigste etalage die je nodig hebt is je webshop zelf. Je hoeft je winkel ook niet in te richten en een eenvoudige opslagplaats voor de producten die je online verkoopt is voldoende.
Het voordeel van een webshop is dat je deze steeds eenvoudig kan uitbreiden en dat dit in vergelijking met een fysieke winkel minder kost en zelfs eenvoudiger is. Een webshop laten maken brengt slechts beperkte risico’s met zich mee, maar het succes dat er uit voortvloeit heeft enkel maar voordelen.
Is een webshop laten maken kostelijk?
Het is niet zo dat een webshop laten maken stukken van mensen kost. Zeker niet in vergelijking met het bouwen, kopen of huren van een fysieke winkel of onderneming. De kosten lopen op naar mate je meer wensen hebt, maar zelfs dan zullen de kosten nog lager liggen dan die van een fysieke winkel.
Stelling: Er zijn toch gratis alternatieven
Op het internet vind je inderdaad tal van “all-in” platformen waar je “gratis” terechtkan voor het maken van je webshop.
Hou er echter rekening mee dat de mogelijkheden beperkt zijn en dat ze nooit echt gratis zijn. Sommigen vragen commissie op de aankopen van je klanten of een bijdrage voor het verwijderen van een reclamebanners op je webshop. De lay-out is beperkt waardoor je webshop er uit ziet als één van de 13 in een dozijn.
Je klanten zijn intussen ook al meer geïnformeerd over het zoeken naar betrouwbare webshops. Getuige onderstaand artikel dat een tijdje geleden verscheen in “Het Belang van Limburg”. In dit artikel kan je lezen hoe “all-in” platforms gebruikt wordt door “ondernemers” die het niet zo nauw nemen met hun klanten.
Daar wil jij als serieuze ondernemer niet mee vergeleken worden? Het kan zelfs je onderneming meer schade toebrengen dan iets opleveren want je wil uiteindelijk ook betrouwbaarheid uitstralen.
Stelling: Eigen webshop laten maken is duur
Het is inderdaad zo dat je eigen webshop laten maken misschien duurder is dan de “gratis alternatieven” , die ook nooit gratis zijn zoals boven geschreven.
Als je je eigen webshop gaat laten maken dan kies je zelf hoe deze eruit ziet, kan je die integreren in je eigen website en dat in je eigen huisstijl. Dit zorgt voor een betrouwbare webshop waar klanten zich “thuis voelen”.
Kan ik wel concurreren met de grote internetwinkels?
De grote vraag is: “Kan je dat nu?”
Als jij als lokale ondernemer wil gaan concurreren met de grote internet spelers zoals Bol en Zalando dan gaat dit je enorm veel geld kosten, maar zal je ook een uitgebreid team moeten samenstellen dat zich enkel bezighoudt met het online gebeuren van je winkel. Zelfs dan kan het nog een hele tijd duren voor je misschien een kruimeltje van de grote koek kan meepikken.
Het is dan misschien moeilijk om klanten af te snoepen van de grote internetwinkels. Wat wel vaststaat is dat je er geen vaste klanten aan gaat verliezen. De voorsprong die jij hebt op de grote internetwinkels is de kennis van je artikelen waardoor jij je klanten beter kan informeren en service geven waardoor je meer vertrouwen creëert.
Bij een webshop van fairwebdesign krijg je ook een blog waardoor je je klanten beter kan informeren dan wie dan ook. Zo kan bijvoorbeeld een voedingswinkel een artikel schrijven met een menu en hierin links leggen naar alle nodige producten uit de winkel.
Het is intussen ook al een gegeven dat veel mensen online willen shoppen bij de lokale specialisten waar ze voldoende informatie krijgen, net zoals ze deze informatie zouden krijgen in je fysieke winkel.
Ga ik er meer klanten door winnen?
Als ondernemingen, hoe groot dan ook, een webshop laten maken, of het idee hebben te starten met een webshop wordt er steeds gesproken over het winnen van klanten. Fairwebdesign draait deze vraag ook steeds om en spreekt dus ook over het verliezen van klanten.
Ook je vaste klanten zijn drukbezette personen in hun dagelijks leven en willen zelf kiezen wanneer zij shoppen. Een webshop laten maken is een goed idee om die drukbezette vaste klanten niet te verliezen omdat ze op elk tijdstip bij jou terecht kunnen.
De meeste “shop ideeën” ontstaan impulsief op het moment dat je winkel niet open is. Als jij dan geen webshop hebt staan deze klanten letterlijk voor een volledig gesloten deur, komen zelfs je vaste klanten terecht bij de concurrentie en loop je het risico dat je vaste klant de vaste klant van de concurrent wordt.
Ward Reekmans - oprichter FairwebDesign
In artikel op VRTNWS was te lezen dat er grote vraag was naar een bepaald product en dat dit zeer snel uitverkocht zou zijn. De lokale handelaar bij wie ik het zou kopen was gesloten (het was een zaterdag avond) en ik wou het risico niet nemen om dat artikel te mislopen, met als gevolg dat ik met een wachttijd van enkele maanden zou opgescheept zitten. Hierdoor heb ik het product elders besteld.
Je geeft ook een extra service aan je klant omdat deze geen tijd verliest in je winkel. Niet enkel door het winkelen op zich maar ook door het aanschuiven aan de kassa. Als er één zaak is dat je klanten ergert dan is dat het aanschuiven om de producten te kopen.
Is het een goede combinatie met een lokale fysieke winkel?
Een webshop laten maken is tegenwoordig een must-have zelfs als je een fysieke winkel hebt. De corona crisis heeft dit alom bewezen. Terwijl alle fysieke winkels moesten sluiten scheerden de winkels met een webshop hoge toppen.
Een website laten maken voor een lokale winkel is zelfs een geweldig idee. Hiermee straal je vertrouwen uit en weten je klanten dus ook dat ze te maken hebben met iemand die betrouwbaar is.
Bovendien is je fysieke winkel ook geen 24/24 open waardoor je klanten eventueel tijdens de sluitingsuren terechtkomen bij een concurrent die wel beschikt over een webshop.
Je geeft ook een extra service aan je klanten omdat het voor hem ook tijdswinst betekent.
Zoals we al zeiden, geeft een groeiende groep consumenten de voorkeur aan online winkelen. En ze kunnen bijna alles wat ze maar kunnen bedenken online vinden. Dus als je onderneming geen online winkel heeft, zouden zelfs je meest loyale klanten gemakkelijk bij een concurrent kunnen kopen als ze geen tijd hebben om je winkel te bezoeken, of willen bezoeken.
Is een webshop nodig want ik ben al actief op de sociale media?
Het feit dat je al actief bent op de sociale media wil zeggen dat je alvast het nut van online verkopen inziet. Of het promoten van je producten via sociale media voldoende is, is echter in twijfel te trekken. De sociale media is immers een plaats waar je klanten in eerste instantie op zoek gaan naar entertainment eerder dan naar een winkel ervaring.
Een webshop laten maken is echter wel een goede combinatie met je sociale media waar je reeds actief bent. Je kan eenvoudig je producten delen, waardoor je de gebruikers van je sociale mediakanaal rechtstreeks naar je winkel of productpagina kan sturen.
Bovendien krijgen gebruikers van je sociale media ook onrechtstreeks je mogelijke concurrenten te zien waardoor je een potentiële verkoop kan mislopen. Iets wat je beperkt door je eigen webshop waar enkel bij jou te winkelen is.
Wat als ik geen tijd heb om alles te verzenden?
Bij een webshop laten maken gaat men veelal nog uit dat alles ook verzonden moet worden.
Als je een fysieke locatie hebt dan kan je ook zorgen dat je enkel werkt met afhaling. Dit is zeker interessant voor ondernemingen die enkel lokaal actief zijn. Dan ga je een webshop laten maken die eerder een vorm van reservatie is, waardoor je klant zeker is dat hij ook over het product dat jij aanbiedt kan beschikken en het niet uitverkocht is zodra je klant tijd heeft om je winkel te bezoeken.
Je geeft sowieso ook een service aan je klant als je kiest voor enkel te laten afhalen. Met een webshop hoef je echt niet groots te denken maar kan je ook zorgen dat je klanten de producten enkel maar moeten afhalen zonder dat ze tijd verliezen met het aanschuiven aan de kassa, laat staan met het winkelen zelf. Neem maar eens een voorbeeld aan de grootwarenhuizen die zelfs daarmee van start gaan. Tijdswinst is hedendaags cruciaal, ook voor jouw klanten.
Zie je het echter toch groots en wil je meer dan enkel lokaal verkopen dan kan je uiteraard kiezen om je producten te gaan verzenden.
Wat zijn de overhead kosten van een webshop?
Wil je een webshop laten maken dan heb je waarschijnlijk al eens gedacht aan de eventueel terugkerende kosten. Dit is zelfs een terechte vraag.
Er zijn inderdaad terugkerende kosten. Zo moet je webshop ergens geparkeerd worden, zoals elke website trouwens. Voorts wil je ook dat je webshop regelmatig onderhouden wordt en ook dit kost geld, net als het onderhoud van een fysieke winkel.
In ieder geval zijn de kosten van een webshop stukken lager dan de kosten die je hebt aan een fysieke winkel. Vergelijk de huur, leasing of onderhoudskosten maar eens met de kosten van een webshop en je beseft dan pas hoe goedkoop een webshop is. Er zijn zelfs ondernemers die een deel van hun producten enkel online aanbieden om zo te besparen op fysieke kosten.
Een webshop laten maken zorgt bovendien dat je er een geweldig en goedkoop personeelslid bij hebt. Je webshop werkt immers 7/7 en dit 24/24, is nooit ziek en vraagt geen jaarlijkse vakantie. Je webshop zorgt ervoor dat je winkel op elk moment van de dag open is en dat je zelfs bestellingen krijgt terwijl je misschien zelf in bed ligt. Reken de personeelskosten maar eens uit als je fysieke winkel 24/24 open zou zijn.
Hoe een webshop laten maken?
Bekijk hier alle mogelijkheden voor je webshop en je website.